21 Mac 2017

Jauhi Busuk Hati Untuk Murah Rezeki

Jauhi Busuk Hati Untuk Murah Rezeki..Memang benar.Hati yang busuk boleh menghalang rezeki kita.Busuk hati mesti dielakkan supaya  kita boleh hidup lama dengan sihat sejahtera.Dalam masa yang sama kita boleh disukai ramai.Macam iklan la pulak.

kredit : kakishare

Sebagai Perunding Takaful Bertauliah saya dididik dan dilatih untuk tidak mempunyai perasaan dan busuk hati dengan orang.Saya disaran untuk berhati mulia dan ikhlas membantu sesiapa sahaja.Bukan dalam takaful sahaja.Bidang lain pun sama.Jangan busuk hati dengan orang.

Saya bertugas untuk memberi khidmat dan saranan kepada bakal klien dan klien untuk mengurus kewangan dengan bijak.Mereka perlu meletakkan bajet kepada perlindungan takaful sebagai keperluan wajib.Penekanan kepada disiplin diri untuk mencarum atas dasar hati mulia untuk orang lain.

Biarpun banyak halangan,penolakan dan ujian yang melanda ketika saya menjalankan tugas tersebut saya mesti pikul dengan hati yang mulia dan tabah.Mudah-mudahan boleh murah rezeki kerana niat dan perbuatan kita cuma mahu tolong.Saya akan elakkan busuk hati.Pergi la  jauh-jauh.

Saya pernah mendengar satu ceramah agama.Misalnya untuk berjaya kita mestikan letak satu nilai positif supaya kita mudah untuk bergerak ke hadapan.Jika ada nilai negatif dan nilai positif bercampur-campur sudah tentu pergerakan untuk berjaya lebih berlahan.Lebih menyedihkan jika tidak dapat bergerak langsung.Jangan salah anggap la pulak kepada Total Permanent Disability (TPD)

Ketika menjalankan perniagaan MLM dahulu,saya ada mengalami pengalaman yang kurang manis.Hati dan perasaan saya asyik marah-marah.Apa yang terjadi rezeki macam tak menjadi.Lebih susah dan menjadi sukar.

Berikut adalah beberapa saranan dan ingatan mesra dari saya untuk menghilangkan keinginan busuk hati terhadap orang lain.Mari kita ambil mana yang baik dan tinggalkan jika kurang relevan dengan peribadi kita sendiri.

1.Selalu Istighfar

Dosa hati tiada siapa yang tahu melainkan Allah SWT dan diri sendiri.Wajar sekali untuk memohon keampunan kepada Allah sebanyak dan sekerap yang mungkin kepada Allah SWT

2.Berfikiran positif

Fikir benda yang baik baik sahaja.Tambahan pula sebagai Perunding Takaful mesti berfikiran positif supaya energi positif sentiasa ada.Ketika menerima penolakan demi penolakan maka berfikiran positif dapat menghambat kita untuk berhati busuk dengan orang lain.

3.Memaafkan kesilapan orang

Ubat yang paling murah untuk mengubati hati yang sakit ialah memaafkan kesilapan mereka.Biarpun kesilapan mereka yang buat.Jangan berdendam kerana hati sendiri yang merana dan derita.

[admin]

Pembaca blog yang budiman mari kita nasihati mereka  busuk hati dengan perkara yang telah dibincangkan di atas.Ingat sekali lagi bahawa hidup tak lama.Wanita secara purata hidup sehingga 75 tahun manakala lelaki pula 73 tahun.

Mati itu pasti.Bila dan di mana kita mati tak dapat dipastikan.Langkah bijak ambil perlindungan takaful dan dalam masa yang sama banteras hati busuk supaya menjadi hati mulia.

p/s : Nak dapatkan rezeki berbentuk duit amat disarankan untuk mencuba APLIKASI DUIT.

16 ulasan

InsyaAllah. Doakan semua orang murah rezeki

Aamiin dan itulah yang sepatutnya berlaku kita

Orang tengok muka tuan sejuk jek hati...InshaALLAH tuan mudah untuk didekati sebagai perunding takaful ini... :)

Istighfar tue sendiri rahsia formula ketenangan hati rasa lebih tenang bila istiqamah istighfar kan.

Perbanyakkan amalan rohani seperti berzikir, solat sunat dan bersedekah.

Semoga dimurahkan rezeki selalu.

semoga dimurahkan rezeki ..insyaAllah aminnn

mudah2an kita semua sentiasa dimurahkan rezeki aminnnn

ye ke..kalau macam tu bagusla..

ada point yang baik tu

in shaa Allah sama-sama kita amalkan

In shaa Allah akan saya usaha untuk beramal setakat yang mampu..

aamiin ..'

sama-sama kita berdoa dan berdoa agar rezeki boleh melimpah ruah

aamiin dan sama-sama kita berdoa mencari kebahagiaan

sambil bekerja sambil beramal...alhamdulillah

ya..betul tu..

sambil bekerja dan sambil beramal..

Busuk hati ni penyakit hati yang teruk.. Dari busuk hati boleh mempengaruhi tindakan2 seseorang tu..

Contohlah macam pelajar yang dapat 9A tu. itukan rezeki dia, tak tau kenapa ramai yang kecam :(

jawapannya busuk hati dengan kejayaan orang lain


EmoticonEmoticon