Tips Santai Hadapi Ujian Hidup

Tips Santai Hadapi Ujian Hidup..Orang kata bumi mana yang tidak ditimpa hujan.Manusia mana yang tidak menghadapi ujian.Sebab ia adalah lumrah alam.Ujian adalah perkara biasa yang akan dialami oleh semua manusia.Tak kira muda atau tua.Semua tidak akan terkecuali.Cuma yang berbeza tahap berat atau ringan sesuatu ujian tersebut.

hadapi ujian hidup

Antara tips santai untuk menghadapi ujian hidup ialah fokus kepada penyelesaian.Fikir cara dan bagaimana nak mengatasinya sebaik yang mungkin.Misalnya ada ujian gaji tak cukup-cukup  maka fikirkan cara untuk menambah pendapatan melalui Bestmobile.

Selain memfokus kepada  penyelesaian kalian mesti menanamkan sikap sentiasa bertenang.Ketenangan boleh dilatih.Ada ilmu dan kemahiran psikologi  untuk dipelajari.Antaranya skrip minda dan pengawalan minda separa sedar.Teknik tersebut amat ampuh untuk memberi ketenangan ketika menghadapi ujian kehidupan.

Ketenangan boleh diperolehi dengan mudah oleh orang beriman.Pendek kata jika nak kuat,tabah dan tenang hadapi ujian maka berusaha meningkatkan iman dalam dada.Jangan lepaskan peluang untuk menghadiri kuliah-kuliah agama.Pergi ke masjid antara cara untuk meningkatkan iman.Selain itu membaca al-Quran,berzikir dan membuat kerja amal yang ikhlas.

 

Kesimpulan dari admin

Berdasarkan 3 tips santai ini memang ketara bahawa ia adalah cara untuk kita semua hadapi ujian hidup.Hakikatnya memang banyak.Banyak mana tips sekalipun tidak bermakna jika tidak diamalkn.Hasilnya tetap zero.

Sekian.Salam motivasi dan jumpa lagi.

35 ulasan

Sangat bermanfaat sekali Tips ni.
Thanks for sharing .

Sangat setuju.Tenang kunci untuk menyelesaikan masalah :D

dengan ketenangan jiwa..fikiran lebih waras untuk berfikir..

Semoga kita semua sentiasa tenang dan diberi ketabahan dlm menghadapi ujian hidup... aamiin.

yup, fokus pada penyelesaian, bukan lari daripada masalah

recently posted...
Rahsia bentuk otak bayi pintar dari dalam kandungan

ha..ha..itu yang sebaiknya

fikirkan penyelesaian..insya Allah semuanya akan menjadi ok.

Sesekali dilanda ujian...boleh 'terduduk' jugak...
Moga diberi ketabahan, di kuatkan iman dan dipermudahkan segala urusan..
Good tips HB :)

ho..ho..terima kasih

Ketenangan tu mmg penting..
dan perbanyakkan istigfar memohon keampunan dari Illahi...

Bila tenang, lebih mudah untuk kita fokus pada penyelesaian masalah. InsyaAllah.

Yup..cuba selesaikan setiap masalah yang timbul dengan hati yang tenang..hehe..terima kasih kongsikan artikel ni..hehe

dekat diri pada Tuhan dan rendah diri selalu..moga kita sentisa redah dengan apa ada hadapan masa lalu

fokus pada penyelesaian. Betul tu kalau dok fikir-fikir masalah tu takkan selesai juga..

setiap ada masalah mesti tenang menghadapinya ya

semua orang ada cabaran hidup masing-masing, yang membezakannya ialah bagaimana cara seseorang itu menghadapi cabaran hidupnya itu.

Datang masalah bersama hikmah, asalkan kita redha dan bersabar. Cuba cari jalan terbaik hadapi dan selesaikan masalah tersebut

kadangkala cuba juga untuk be positif...tapi kerap emosi yang menang..hampeh tol

cari penyelesaian itu kuncinya dan mengadu kpd Allah itu resepi lengkapnya ...

cari penyelesaian itu kuncinya dan mengadu kpd Allah itu resepi lengkapnya ...

Alhamdulillah..istighfar adalah method paling baik

semoga kita terus tenang walau diuji dengan masalah hidup

ho..ho..semoga ia bermanfaat untuk kita semua..

redha amat penting la..

yalah kan...kalau nak fikir biar fikir cara nak selesaikan masalah..

ingat sahaja setiap masalah ada jalan penyelesaiannya

cara menghadapi cabaran hidup bergantung dengan cara berfikir

cari lah hikmah disebalik kejadian..

mau terus berlatih kuasai emosi sendiri.

terbaikla kalau mengadu kepada Allah..swt.

Dia amat rindukan suara kita ketika berdoa..

Memang sebagai manusia, masalah adalah fitrah kepada mereka.. Tidak dapat lari dari pelbagai masalah... Hoho.. tips y bernas... terima kasih atas infonya..

Memang sebagai manusia, masalah adalah fitrah kepada mereka.. Tidak dapat lari dari pelbagai masalah... Hoho.. tips y bernas... terima kasih atas infonya..

tak jadi manusia memang tak ada masalah punya..

ho..ho..tepat sekali tu mbaknya


EmoticonEmoticon