Mengapa Doktor Bedah Pakai Baju Hijau

Mengapa Doktor Bedah Pakai Baju Hijau…Dalam entri kali ini HB nak lari sedikit dari cerita motivasi.Hari-hari disajikan dengan benda yang sama takut pembaca setia rasa muak pulak.Eh.ada tak pembaca setia.Kalau belum ada HB akan carilah siapa mereka.

Kerja doktor bedah bagi pemahaman orang kebanyakkan  macam HB akan fikir bedah,bedah dan bedah pesakit sahaja.Hakikatnya tak begitu.Mereka yang bekerja dalam jangka masa yang sangat lama.Tengok darah,cium darah dan pegang darah yang berwarna merah tu.Mak oii..seramnya.HB jenis hemofobia.Maaf bukan amfia.

Seperti kebanyakan orang tahu,doktor memakai baju putih untuk melambangkan sifat bersih.Namun ada seorang doktor yang berpengaruh telah menggantikan baju putih kepada baju hijau untuk doktor bedah.Alasan beliau warna hijau lebih sejuk.Bagi HB warna biru lebih cool.Pedulikan perbezaan ini kerana siapalah HB untuk menentang pendapat beliau.

Lama-kelamaan para doktor telah menemui sebab yang munasabah mengapa doktor bedah memakai baju hijau.

baju hijau

Berikut ialah alasan dan tahap kemunasaban yang telah diperdebatkan oleh mereka yang prihatin akan perkara ini.

1.Menyegarkan mata

Warna hijau secara logiknya boleh menyegarkan mata memandang.Oleh kerana doktor bedah dan para pembantunya asyik melihat darah yang berwarna merah maka mata mudah nak letih.Kalau mata mengantuk dan tersalah potong nadi pesakit nahas jadinya.Bahaya kan!

2.Memudarkan sensitivi

Melihat warna merah terus menerus menyebabkan sinyal warna merah dalam otak akan pudar kepada variasi warna itu sendiri.Kesannya boleh pitam.Sebab itu dalam meneutralkan keadaan mesti memandang warna hijau pada baju doktor bedah.Kalau tengok doktor wanita yang cun tak boleh juga kerana mereka guna penutup mulut.Eh..mana sempat pesakit nak tengok mereka!

3.Menambah fokus

Dengan keadaan bekerja terlalu lama dan sentiasa terlihat warna merah maka doktor bedah akan hilang fokus dan tumpuan.Oleh itu dengan memakai baju warna hijau, ilusi mata dipudarkan dan memberi kesan fokus kepada proses pembedahan.Ia memberi sebab yang kuat untuk mengelak gangguan penglihatan doktor bedah itu sendiri.

 

Kesimpulan dari admin,

Kalau tak kerana takut dengan darah mungkin HB dah jadi doktor bedah pembantu perubatan 15 tahun dahulu.Sekarang HB bersyukur juga kerana dengan menjadi blogger, HB berpeluang blogwalking ke blog blogger wanita dan blog Fatin Liyana.Mereka doktor tau!

Jika kalian dah puas juga jumpa doktor namun sakit tak juga sembuh-sembuh alangkah eloknya kaji Rahsia Kesembuhan Melalui Segelas Air

Sekian.Salam motivasi dan jumpa lagi

27 ulasan

cerita bedah2 ni, teringat waktu transplan, sha tersedar dari bius dan nampak perut tengah terburai... hahaha

Ooo.. begitu rupanya sebab disebalik warna hijau tu. :)

Nice share brother HB.... terbaik punya :)

wow! dahsyatnya pengalaman tu.

ya..begitulah info yang sempat saya kongsikan

suka biru tak kira biru lembut gelap bagai sebab romatiko yer ker geee..tapi suka biru untuk cat dalam rumah nampak keadaan rumah lebih sejuk dan nyaman.

pernah jugak terfikir kenapa baju kat hospital ni berbeza-beza. tapi tak pernah tanya pula

TIPS CEPAT HAMIL

pak cik fyna pernah offer ambil perubatan. tapi fyna nih jenis takut dengan darah. errkk... memang itu bukan bidang fyna. tapi respect dengan doktor-doktor nih. hehehe...

Baru tahu sebab pakai baju hijau ni. Ingat kan saja suka2 je...hihi..

rupanya ada makna jugak di sebalik warna ye. terbaik!

baru tahu sebab apa doktor pakai baju hijau.

hijau bagus juga..warna semulajadi

mungkin ia adalah satu sebab..

mungkin kita dah masuk satu kumpulan yang sama..

mesti ada sebab dia..he..he..

ada orang tak suka warna hijau
tak tahu sebab apa

ya..memang ada maknanya

info ini dah lama juga bro..

sebab mata dan hati lain..lain

patut la pakai warna hijau ek. slalu nampak kaler biru n hijau kat hospital..memang warna yg menyegarkan n menyejukkan berbanding yg lain. hehe.

Ada cerita rupanye disebalik baju hijau doktor ehhh..
Hehehehe..
Ingatkan sebab hijau tue natural color..
Dan sebab2 tue logik jugak..

mereka buat ikut kajian..

Bapak aku masa memula kitorg ada komputer, bapak aku pesan, bangun pagi, sebelum menghadap komputer, pandang benda hijau macam pokok dulu, lepastu bila mata rasa letih pandang monitor, pandang lagi benda hijau...

pesanan itu memang bagus dan betu..terima kasih kerana berkongsi

Festime masuk dewan bedah sebab nak bersalin, tapi memang nampak la doktor bedah pakai uniform hijau


EmoticonEmoticon