Keajaiban Bayangan Positif Atasi Kecewa

Keajaiban Bayangan Positif Atasi Kecewa…Sebelum ini HB ada menulis satu entri berkaitan dengan topik kecewa.Jadi sebetulnya ini sambungan kepada topik yang HB ceritakan itu dengan cara ringkas dan santai.Harap para pembaca akan mendapat manfaat.Tak banyak.Sikitpun jadilah.

banyangan positif

Bayangan postitif sama keluarga dengan pemikiran positif.Dalam memikirkan sesuatu perbanyakan gambaran positif dalam minda.Lihat semua sudut dengan darjah positif.Pandang sesuatu dengan bayangan warna putih.Sesuatu warna yang mendamaikan.Penuhi minda dengan bayangan dan kenangan indah.

Jika belum boleh maka berlatih.Latih minda untuk membesarkan imej positif dan kecilkan-sekecilnya imej negatif.Mari HB ambil satu contoh mudah.Kalian boleh juga ambil contoh diri sendiri yang bersifat peribadi.Perkara yang orang lain tidak tahu.Biarlah rahsia sebagaimana nyanyian seorang penyanyi terkenal tanahair.

Katakan kalian baru membeli kereta Axia.Warna kuning air.Harga boleh tahan dan kelajuan memang mengujakan.Sayangnya pada satu hari kereta Axia kalian terlanggar pembahagi jalan kerana mengelakkan anjing.Kereta Axia kalian kemik dan lampu depan pecah.Siapa yang tak kecewa dan merana.Masih baru beberapa hari berlalu lagi.

Persoalannya bagaimana nak atasi rasa kecewa tersebut.Jadi HB terangkan teknik bayangan positif melalui point-point tertentu dibawah :

1.Lihat bahagian belakang kereta tanpa melihat bahagian yang kemik.Hayati kecantkan bumper belakang tanpa memikirkan bahagian depan.

2.Bayangkan anjing datang dan berterima kasih kepada kalian kerana menyelamat nyawanya.Bukan setakat anjing malah haiwan peliharaan yang lain turut mengucapkan terima kasihh dan penghargaan.

3.Gambar dalam minda bahawa kejadian ini masih terlalu kecil berbanding tragedi MH17

4.Ingatkan dan mainkan perasaan seronok ketika pertama kali memegang stereng kereta Axia.

5.Fikirkan bahawa kejadiaan ini semuanya dengan izin Allah untuk uji tahap kesabaran dan keimanan.Orang sabar terbaik dan hero berbanding mereka  yang lembik dan tak bermaya.

 

Kesimpulan dari admin,

Melalui penerangan dan contoh berfikir cara bayangan positif HB percaya kalian memahami betapa hebat dan ajaibnya minda kita.Dengan mengarah minda, kita boleh berimaginasi  kaya dengan sesuatu yang indah-indah.Sebab itu HB cukup percaya dengan ilmu yang ada dalam ebook Rahsia Hukum Tarikan - Kejayaan Dan Kebahagiaan Dalam Tangan Anda

Jika kita mengarah minda untuk kecewa maka badan akan lemah,resah,timbul rasa bersalah.Jadi elakkan sebaiknya mungkin dengan teknik bayangan positif atasi rasa kecewa.

Sekian.Salam motivasi dan ceria selalu.

28 ulasan

belajar untuk positifkan diri. ^_^

mesti buat dan bangkit baru boleh maju kedepan ya tak

minda positif, InsyaAllah segala ujian yg kita terima pun dgn redha dan pasti setiap kejadian ada hikmahnya.

minda sebagai pusat kawalan...
jika kita berjaya kwal minda, in shaa Allah segalanya mudah untuk bertukar kepada positif

Ooo... baca baru faham... maksudnya macam berfikiran positif, tapi advance lagi siap bayangkan lagi ye?

bila berfikiran positif, yang negatif pun boleh bertukar positif..

aku selalu ga cuba amalkan bayangan positif macam ni
tapi sesekali datang juga bayangan negatif

memang bagus membayangkan yang positif ni tetapi tu la geram juga kekadang terselit yang negatif

bangun dan jangan ulang kesilapan itu kembali

Motivasi terbaik :)..

Ya! minda boleh mengubah persepsi dan pandangan tetapi tidak dapat mengubah realiti dan kebenaran. Sebaik2nya terimalah hakikat kebenaran... kenapa perlu nak menipu diri sendiri?
Menerima dgn ikhlas dan reda dengan segala ketentuan Allah itu kan lebih menyenang hati dan minda kerana setiap kejadian itu pasti ada hikmahnya.

yeah..satu motivasi terbaik bro....

saya sangat setuju tu tuan

untuk berjaya kawal minda mesti perlu mahir.

kalau orang barat gelar ia Visualation efect...

ha..ha..memang betul tu..

biasa tu tuan..hukum dunia..ada berlawanan punya!

perlu latihan sebelum menjadi tabiat..

ya..itu memang saya setuju

terima kasih..semoga ia bermanfaat

kalau ada yang mempunyai emosi stabil maka boleh menerima kenyataan secara mendadak..namun ada juga yang emosi tak kuat maka terpaksa manipulasi minda untuk menerima kenyataan secara perlahan-lahan..

ya..terima kasih banyak!

Sentiasalah kita bermotivasi diri utk terus maju ke hadapan... :)

kuasa minda..kuasa minda..kuasa minda hadirlah...hahaha

ya..memang sepatutnya begitu bro

cara seru kuasa minda..?


EmoticonEmoticon