4 Kategori Manusia Yang Wajib Diketahui

kategori manusia

4 Kategori Manusia Yang Wajib Diketahui…Manusia adalah makhluk hebat,berkuasa dan berakal berbanding makhluk lain.Namun manusia secara azalinya terbahagi kepada kategori tertentu.Hanya satu kategori sahaja yang patut kita inginkan.Lain daripada itu minta dijauhkan dengan perumpamaan seluas mata memandang.

1)Ada harta dan ada ilmu

Siapa yang tak nak kaya.Ada wang ringgit dan harta benda yang melimpah ruah.Dalam masa yang sama ada ilmu didada.Lagi molek jika ilmu tentang agama berbanding dunia.Mereka juga menjadi pujaan ramai kerana kaya.Dalam masa yang sama  golongan manusia ini disukai para malaikat kerana faktor ilmu dan takwa.

2)Ada ilmu tetapi tiada harta

Boleh dikatakan golongan yang masih bernasib baik.Mereka penuh ilmu didada.Sayangnya ilmu yang ada pada mereka tidak digunakan untuk menjana kekayaan.Mungkin ilmu tersebut bersifat kebajikan.Misalnya kepada para ahli agama yang mengajar di madrasah atau sekolah pondok.Adapun elaun khas cuma cukup untuk makan dan minum.

3)Ada harta tetapi tiada ilmu

Golongan kaya dan elit tak ramai.Mereka adalah manusia beruntung kerana dikurniakan harta yang tak termakan oleh 7 keturunan.Beli  apa sahaja yang diingini dari selipar jepun hinggalah kepada kereta  Ferrari.Hidup pula penuh keseronokan tanpa ingat dunia.Ini kerana mereka tiada ilmu sebagai pembimbing hidup.Sayang sungguh kerana kenikmatan dunia, mereka lalai dengan persediaan untuk ke dunia akhirat.

4)Tiada harta dan tiada ilmu

Inilah jenis manusia yang sangat tragis.Pendek kata mereka dalam kemiskinaan dua perkara.Hidup melarat dan otak pula kosong.HB pun tak dapat bayangkan bagaimana nak meneruskan kehidupan jika situasi begini ada berlaku.Dalam perkara ini mereka mungkin ada dua sebab.Pertama sudah takdir selepas usaha demi usaha dilakukan.Kedua pula kerana sikap dan cara pemikiran yang tidak boleh berubah dari negatif ke positif.

 

Kesimpulan dari admin,

Sebagai manusia yang normal pilihaan tetap ada.Kalian boleh memilih untuk menjadi manusia jenis ada harta dan ada ilmu.Walaupun tak sekaya Mark Zukerberg atau kaya ilmu seperti Albert Enstein (maaf ambik contoh orang barat) jika kalian dah dapat 3% seperti  mereka dah cukup bagus.

Sekian.Salam motivasi dan ceria selalu

 

p/s :Sumber Ilmu terbaik ada di Portal Ilmu

34 ulasan

ada ilmu tapi manfaat dan membatu itu cukup bagus kehidupan pun lebih berertikan

Ada ilmu yang bermanfaat tapi tiada harta lagi bagus sebab ilmu tu seperti sedekah yang berpanjangan

ada ilmu blh jadikan kita mencari harta dan menjadi kaya dan meberi manfaat kepd org lain tetapi kalau ada harta tanpa ilmu , harta akan habis begitu sahaja ...

ok, saya salah seorang dari 4 golongan diatas, yang pasti tiada harta.. hehehe

ilmu yang memberi faedah
harta yang dihabiskan kerana allah
keduanya memberi pahala yang berpanjangan

andai tiada keduanya
tetap juga bersyukur kerana tidak merosakkan dunia

apepun, yg paling penting adalah ilmu yg diamalkan n diajarkan kepada org lain. berkahnya berpanjangan, n insyaALlah besar kurnia Allah pada org2 sebegini. kalau harta tak banyak pun, insyaAlalh dia akan diberikan kecukupan dlm bermacam segi.. :)

ilmu itu penting..ada harta tak ad ailmu..memang bahana tu

sama gak aku asanya :P

semoga kita tidak tergolong dalam golongan no 4..Ilmu penting untuk apa tujuan yang kita lakukan sebab dengan ilmu, in sha Allah kita akan sentiasa berada di landasan yang betul..jika berharta pun, boleh dilaburkan untuk ilmu

saya setuju tu suri..

Nak yang no 1 dan mintak dijauhkan yang last sekali..

wah tukar template baru kah? cantik...nak tempah boleh?

Ilmu pelita hidup.
Kalau kaya harta jangan lupa bayar zakat.

ada orang kata ilmu jaga kita.dan kalau.harta kita yang jaga.

ha..ha..betul sangat tu sis Vee

ada juga kebenarannya di situ..

senang cerita yang baik itu datang dari Allah SWT..insya Allah

kalau macam pilih yang no.1 sahaja

kalau macam tu sama-sama kita berdoa untuk kebaikan..amin

baguslah kalian sudah faham apa yang saya maksudkan

ya..barulah juga..tapi template ini percuma saja. dari seobloggertemplate.com

itu yang terpenting sekali..kaya dan bayar zakat..besar manfaatnya tu!

mudah-mudahan dijauhkan dari yang no 4 itu.. Yang penting perlu ada ilmu, dan gunakan ilmu itu sebagai mungkin untuk mengumpul harta. :)

pilihan di tangan kita :)

tu..teknik yang bagus untuk diamalkan!

ya..kita bebas untuk memilih

Hidup untuk memberi manfaat kepada yang lain. Ilmu itu memang tak ternilai, ada harta dan ada ilmu yang terbaik. Kalau pilihan antara ilmu atau harta, pastinya yang berilmu lebih baik. wallahualam

http://www.elnaomie.net

saya amat menghargai pendapat ini..

llmu adalah harta yang paling berhargakan HB, tapi jika diberi pilihan, pilihan 1 harus dijadikan idaman kalbu oleh semua org kan... :)

ilmu yg diamalkan n diajarkan kepada org lain adalah sedekah ;)

memang sepatutnya kita memilih no.1 ..

sedekah ilmu adalah amal jariah..berterusan!


EmoticonEmoticon