Kesan Buruk Kerja Lebih Masa

Kesan buruk kerja lebih masa.Saya percaya ramai yang tak suka kerja lebih masa.Namun ada yang suka dalam paksa.Pendek kata paksa rela.

 

 

Secara peribadi saya memang kurang suka kerja lebih masa.Banyak kesan buruk daripada kesan baik.Logiknya sesuatu yang dilakukan berlebihan memang memudaratkan.

 

 

kerja lebih masa

 

 

Mari kita teliti kesan buruk kerja lebih masa:

 

 

1.Badan letih

 

Pekerjaan yang banyak melibatkan pergerakan cenderung untuk meletihkan badan.Ia memang tidak dapat dinafikan kerana badan tidak cukup rehat kerana bekerja lebih masa.Misalnya sudah bekerja dalam lebih 12 jam sehari.

 

 

2.Minda letih

 

Selain badan,minda juga turut letih.Perkara ini biasa berlaku kepada pekerja yang banyak menggunakan fikiran dan konsentrasi sewaktu bertugas.Lainlah kalau kalian memang suka kerja tersebut.Tak da hal punya!

 

 

3.Emosi terganggu

 

Bab ini paling serius.Emosi terganggu kerana bekerja akan berlanjut sehingga ke rumah.Jika kepada si isteri bekerja lebih masa maka suami akan menjadi mangsa bebelan.Si suami pula yang bekerja lebih masa akan menyebabkan si isteri dahaga kasih sayang.

 

 

4.Produktiviti menurun

 

Sepanjang pengalaman saya telah 18 tahun bekerja mendapati pekerja yang telah bekerja lebih masa akan menurun produktiviti mereka.Tenaga dan daya manusia akan semakin lemah jika digunakan secara berlebihan.Tentu tak berbaloi kepada syarikat membayar untuk membayar upah lebih.

 

 

5.Kurang blogwalking

 

Perkara ini khas untuk pembaca blog.Blogwalking bukan untuk para blogger sahaja.Malah ada blogger yang tak buat blogwalking pun.Sekiranya kalian bekerja lebih masa mana ada masa lebih lagi untuk aktiviti tersebut.

 

 

Kerja lebih belum tentu boleh kaya tetapi kalau guna Frekuensi Kaya - Rahsia Menarik Kekayaan Menerusi Gelombang Minda peluang mungkin lebih tinggi !

 

 

Pendapat saya cukup mudah.Kerja lebih masa sesuai untuk mereka yang suka duit banyak.Mereka dah kurang pilihan.Mahu tidak mahu terpaksa juga berkerja seperti biasa.

 

 

 

 

Sekian.Jumpa lagi.

 

 

Salam motivasi penuh ceria!

27 ulasan

Kalautak ada keperluan elakkan kerja lebih masa kerana ianya tak begitu produktif..so pastikan masa kerja yang sebenar digunakan sebaik mungkin..

sampai tua kerja lebih masa, susah gak. kena buat bisnes sendiri nih

Pendekkata la bang, selagi tak tutup mata.. Kerja, kerja, kerja.... Tp kalau dah over kerja pon tu satu kerja lagi nak g mohon cuti rehat ni...

saya selalu kerja lebih masa.. hahahha adesssssss

Kerja lebih masa selalunya akan ambil masa lapang lah... bila tak dapat nk buat yg kita suka akan lebih cepat stress dan marah2

kerja lebih masa yang tidak berlebih-lebih mungkin boleh diterima
duit banyak pun tak guna kalau penyakit juga banyak

overtime terpaksa jika staff tak cukup!

kalau bisnes pun terpaksa kerja juga!

kerja itu ibadah..tapi kalau dah banyak duit...tak perlu kerja cuma ibadah sahaja pun sangat baik!

bermakna bro selalu dapat wang besar nie! |o|

bagus kerja lebih masa untuk blogging ..ye tak?

penyakit banyak dan duit pun banyak..baru adil namanya..tapi bukan tindakan bijak!

hahha kelakar je.. x la... saya pun cukup cukup makan je

Biasanya emosi dan badan akan terjejas...tapi sekali sekala ok la..kalau hario2 kerja teruk macm ni, bikin jiwa kacau jadinya..hehe

Kerja lebih masa kerana terpaksa untuk mencukupkan perbelanjaan. Sekarang ni segala harga meningkat tetapi gaji macam tu juge...

Kerja lebih masa ni mmg memudaratkan kesihatan. Lebih baik jngn biasakanlah.. T kasih atas peringatan bro Hanafi.. :)

Aku pulak kerja tak tentu masa, macam mana pulak tuan

Mmg benar tu.. kerja lebih masa membuatkan emosi kita tension..
kerana masa yg sepatutnya kita luangkan bertsama keluarga terpaksa dihabiskan di tempat kerja :D

semuanya sangat betul..kalau dah penat semua tak jadi kan..paling suke sekali no 5 :-bd

Penipuan Email

sebab itu kerja lebih masa berpada-pada.

jangan bergantung sangat kepada gaji..sebab gaji naik maka produktiviti mesti mau naik juga!

kerja tak menentu masa lagi dahsyat..tapi pastikan ada hari cuti..rehat sepenuhnya!

takut juga berblogging terlebih masa..

sekali sekala boleh dimaafkan..selalu memang tak baik!

no.5 untuk mereka yang suka blogwalking macam saya..tak dapat duit pun tak pa..janji dapat happy!

mohon share ya... huhuhuhu.. sy ot sbb keje byk... mmg ade kebaikan kita dpt extra duit.. tp.. kesian anak2 dan suami tercinta.. hehehehehhe.. tp bl ot selalu .. kj masih bertimpa2 tu mmg dah parah... cuti adalah perkara yg sgt menenangkan,,,,,,

ya.urusan dunia memang tak pernah habis-habis


EmoticonEmoticon